درباره دپارتمان

Slide background

دپارتمان علوم شناختی مرکز روان شناختی تارا

علوم شناختی مطالعه‌ی علمی ذهن است. در این تعریف منظور از ذهن مجموع هر آن چه که نمودهای هوشمندی و آگاهی هستند مانند تفکر، ادراک، حافظه، احساس، استدلال و نیز تمام روندهای ناآگاهانه شناختی است. گاهی علوم شناختی را به صورت «مطالعه‌ی علمی شناخت» نیز تعریف می‌کنند و شناخت را مجموع حالت‌ها و فرآیندهای روانی مانند تفکر، استدلال، درک و تولید زبان، دریافت حواس پنجگانه، آموزش، آگاهی، احساسات و… در نظر می‌گیرند. به طور کلی پرسش‌هایی مانند این که ذهن چگونه کار می‌کند یا مغز چگونه هوشمندی را ایجاد می‌کند، از جمله پرسش‌هایی هستند که در این شاخه‌ی علمی بررسی می‌شوند.
هدف از این علم این است که اولا قابلیت های شناختی که در موجودات زنده وجود دارد به شکل علمی تعریف و تدوین شود و بعد مکانیسم هایی که در مغز باعث به وجود آمدن چنین قابلیت هایی می شوند را شناسایی کنند. وقتی این مکانیسم ها شناخته شدند به زبان ریاضی ترجمه و به شکل کمی مشخص می شوند و سپس این کمی شدن  را در ماشین مدل سازی و در ابزار صنعتی مثل ربات ها پیاده سازی می کنند. با توجه به کارهایی که در این حوزه از علم انجام می شود می توان فهمید که زنجیره ای از علوم مختلف در آن دخیلند تا مکانیسم های نورونی را مطالعه کنند.
رشد انفجاری این علم در 20 سال اخیر حتی از رشد سریع علم فیزیک هم چشمگیرتر بوده است ، به طوری که نرخ رشد تولیدات علمی در این رشته از نرخ رشد تولیدات در رشته فیزیک در یک قرن قبل بیشتر بوده و سریع ترین رشد را به خود اختصاص داده است .
رشته علوم شناختی یک علم میان‌رشته ای است و شاخه‌های روانشناسی، علوم‌عصبی، علوم‌رایانه، انسان‌شناسی، زبان‌شناسی، فلسفه و… را دربر می‌گیرد. واضح است که این علوم در کنار ذهن به موضوع‌های دیگری نیز می‌پردازند. بنابراین آن بخش از این علوم که به نوعی به موضوع علوم شناختی بپردازند جزو علوم شناختی محسوب می‌شود. برای نمونه در مورد علوم‌رایانه پژوهشگرانی که در حوزه‌ی هوش‌مصنوعی کار می‌کنند را می‌توان دانشمندان شناختی به‌شمار آورد. همچنین آوردن این نکته نیز مهم است که در منابع گوناگون از شاخه‌های گوناگونی (از علوم تربیتی گرفته تا زیست‌شناسی) به عنوان زیرشاخه‌های علوم شناختی یاد شده است.
امروزه در مراکز تحقیقاتی عمده دنیا مجموعه ای از دانشمندان برای انتقال دانش از علوم پایه و اعصاب شناختی به صنعت و دیگر زمینه های زندگی بشر در حال تحقیق هستند و به دلیل تاثیر اقتصادی و نظامی و نیز تاثیر بر وضعیت بهداشت و سلامت جامعه ، هزینه های هنگفتی صرف آن می شود و نشان می دهد که جامعه صنعتی دریافته است که قرن آینده ، قرن علوم اعصاب و رشته های وابسته به آن است. پژوهشگران بر این باورند،  رشد علوم اعصاب و دانش ما از مغز و قابلیت هایش که سریع تر از علم فیزیک بوده است می تواند در دهه های آینده در زندگی بشر در زمینه های مختلف نقش مهمی ایفای کند.
روان‌شناسي شناختي cognitive psychology
روان‌شناسي شناختي مكتبي است كه به بررسي فرايندهاي دروني ذهن از قبيل حل مسئله، حافظه، ادراك، شناخت، زبان و تصميم گيري مي‌پردازد. موضوعاتي ازاين قبيل كه انسان چگونه و با چه ساختاري به درك، تشخيص و حل مسئله مي‌پردازد و اين كه ذهن چگونه اطلاعات دريافتی از حواس (مانند بينايي يا شنوايي) را درك مي‌كند و يا اينكه حافظه انسان چگونه عمل مي‌كند و چه ساختاري دارد؛ از عمده مسائل قابل توجه دانشمندان اين رشته مي‌باشد. محققين روان شناسی شناختی به ذهن همچون دستگاه پردازشگر اطلاعات مي‌نگرند و رويكرد آنان به مطالعه مغز و ذهن برپايه تشابه عملكرد مغز با رايانه است.
تقويت شناختي cognitive enhancement
تقويت شناختي به معناي ارتقاء توانمنديهاي مغز در زمينه کارکردهاي شناختي از جمله ادراک، توجه، هشياري، حافظه، تصميم‌گيري، تجزيه و تحليل، استدلال، تعادل خلقي و غيره مي‌باشد. تلاش‌ محققين علوم شناختي و علم اعصاب شناختي اصالتاً متمرکز بر شناخت هرچه بيشتر کارکردهاي مغزي است، ولي در عين حال يافته هاي آنها در دسترس شاخه‌هاي ديگر علوم از جمله داروسازي، براي توليد داروهاي تقويت کننده توانمندي‌هاي فوق الذکر قرار مي‌گيرد. رشته‌هاي ديگر از جمله علوم رايانه، مهندسي پزشکي، سلولهاي بنيادي، الکترونيک، بيومکانيک، فناوري نانو و عصب شناختي رايانه ای همگي در صدد توليد مواد دارويي، وسايل و روشهايي هستند که بتواند، توانمنديهاي شناختی انسان را افزايش دهد.
آموزش و پرورش شناختي   
يافته هاي علوم شناختي تأثيرات عميقي را در سالهاي اخير بر آموزش و پرورش بر جاي گذاشته است به طوری که اميد آن مي رود که اثر بخشي اين نهاد کهن روز به روز ارتقا يابد. اينک کشورهاي پيشرفته پروژه هاي سنگيني را در زمينه کاربرد علوم شناختي در آموزش و پرورش در دست اجرا دارند و با تأسيس مدارس شناختي در حال تجربه اين رويکرد در آموزش و پرورش هستند.
همچنين كشورهاي اروپايي در صدد برآمده اند نظام آموزشي خود را بر اساس يافته هاي جديد علمي بازسازي كنند و گزينه هاي مختلفي را به عنوان گزينه هاي جايگزين مطرح سازند كه موجب دگرگوني بنياني نظام آموزش و پرورش خواهد گرديد.
دپارتمان علوم شناختی مرکز روان شناختی تارا
مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی تخصصی روان سنجی تارا در سال 1394 شروع به فعالیت در حوزه خدمات روانشناختی و روان سنجی  نمود. از آنجائیکه سن اکثر مراجعین به این مرکز، در بازه سنی نوجوانی و جوانی قرار دارد و از طرفی تجربیات بالینی روانشناسان مرکز تارا حکایت از مسائل و مشکلاتی چون هویت یابی، عدم موفقیت در حوزه های متعدد زندگی تحصیلی، اجتماعی و عدم ارتباطات موثر و صحیح در محیط بیرونی فرد دارد و نیز پژوهش هایی که در حوزه علوم شناختی انجام شده است به این نتیجه دست یافته اند که بسیاری از نقصان های رفتاری در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی مرتبط با ضعف کارکردهای شناختی افراد است، به طوری که با تقویت این کارکردها عملکرد افراد بسیار تغییر خواهد کرد و در ابعاد مختلف زندگیشان اثرات مطلوبی برجا می گذارد.
بر اساس آنچه گذشت، مدیریت این مرکز برآن شد که طبق  اصل ” پیشگیری مقدم بر درمان است ” اقدام به راه اندازی دپارتمان علوم شناختی نماید.  هدف از راه اندازی این بخش در مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی تخصصی روان سنجی تارا، بهره گیری از تجارب، دانش کاربردی و تخصصی روان شناسان دلسوز و فعال این مرکز و ارائه خدمات متناسب با حوزه علوم شناختی به متقاضیان می باشد. متولیان و کارشناسان این مرکز بر این باورند که می توانند سهم و رسالت خود را مبنی بر پرورش نیروی انسانی سالم و رشد تفکر و خلاقیت  ایفاء نمایند.
با راه اندازی این بخش برآنیم تا با استفاده از این علم جدید که در دنیا به عنوان یک سلاح جدید نام برده میشود، برای پرورش شخصیتهای سالم و یادگیرنده های موفق گام برداریم و امیدواریم در این راستا دین خود را هرچند کوچک به جامعه ادا نمائیم.

درباره ما

با راه اندازی این بخش برآنیم تا با استفاده از این علم جدید که در دنیا به عنوان یک سلاح جدید نام برده میشود، برای پرورش شخصیتهای سالم و یادگیرنده های موفق گام برداریم و امیدواریم در این راستا دین خود را هرچند کوچک به جامعه ادا نمائیم.


مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی تخصصی روانسنجی تارا

X